EN YT FB
flowers flowers 2 3

Poronienie

Poronienie – jak poradzić sobie ze stratą?

Idealne etapy oczekiwania (medfemina.pl/prowadzenie-ciazy/) na potomka to oczywiście: dwie kreski na teście ciążowym, pierwsze badania USG i radość podczas słuchania bicia malutkiego serduszka, kolejne standardowe badania aż do wyczekiwanego terminu porodu by przywitać na świecie nowego, małego człowieczka. Ale co jeśli ten łańcuch zdarzeń zostanie nagle przerwany?

Statystyki wskazują, że około 10-15% (https://portalstatystyczny.pl/martwe-urodzenia-i-poronienia-w-polsce/) wszystkich ciąż kończy się poronieniem a ryzyko poronienia w pierwszej ciąży wynosi 5%. Jak poradzić sobie w tym trudnym czasie? Jak przepracować proces żałoby? Dlaczego i kiedy zgłosić się do specjalisty?

Jakie są etapy żałoby: (https://psychologia.edu.pl/czytelnia/132-strata/1473-ku-odzyskaniu-sensu-o-przezywaniu-straty-bliskiej-osoby-malgorzata-kowalewska.html)

  •  Etap PIERWSZY– szok, wstrząs, otępienie – pojawiają się bezpośrednio po stracie. W tym stadium żałoby dominują uczucia: żalu, rozpaczy, gniewu i lęku.
  •  Etap DRUGI – dezorganizacja, zaprzeczenie sytuacji, niedowierzanie. Na tym etapie towarzyszy nam uczucie pustki.
  •  Etap TRZECI –żałoba właściwa. Charakteryzują ją długie okresy smutku i osamotnienia. Mogą pojawić się również: drażliwość, płacz, poczucie bezradności, bezsilności. Ten etap żałoby może trwać nawet do kilku lat
  •  Etap CZWARTY – ukojenie. Poczucie żalu i smutku pojawiają się rzadziej. Adaptujemy się do nowej sytuacji, powracamy do życia społecznego. Dostrzegamy teraźniejszość i przyszłość, ale pojawiają się także pozytywne wspomnienia.
  •  Etap PIĄTY – uznajemy stratę i powoli wracamy do codzienności. Na tym etapie pojawiają się nowe cele i radość życia.

Oczywiście, sposób i czas przechodzenia przez etapy żałoby jest kwestią indywidualną. Istotnym jest by w jak najkrótszym czasie osiągnąć akceptację nowego stanu. Pamiętajmy, że każdy człowiek przeżywa żal, gniew czy rozpacz inaczej i nie można na siłę przyspieszyć procesu zdrowienia po utracie. Ważne jest by nie tłumić emocji i pozwolić sobie na odczuwanie stanów jakich w danym momencie doświadczamy.

Jak pomóc sobie w trakcie przeżywania żałoby?

  • Dzielmy się swoimi uczuciami.

Szczera rozmowa to klucz do sukcesu na każdym etapie żałoby. Nie musi to być specjalista, może to być ktoś bliski – przyjaciel, członek rodziny… ale również lekarz czy kapłan. Każdy kto wysłucha z życzliwością.

  • Korzystajmy z pomocy innych.

Jest to trudny czas. Czas osłabienia – psychicznego i fizycznego. Jeśli obowiązki dnia codziennego wiążą się z trudnościami, nie bójmy się prosić bliskich o pomoc: zakupy, porządki czy odebranie dziecka ze szkoły.

  • Poszukujmy grup wsparcia.

Ośrodki Interwencji Kryzysowej, poradnie czy Centra Terapii? Te miejsca gwarantują spotkania w atmosferze zrozumienia, empatycznego słuchania, współodczuwania i mogą okazać się pomocne w okresie przeżywania straty.

Pozwólmy by czas leczył rany. Warto dać sobie czas na doświadczenie żałoby. Zapoznanie się z etapami żałoby opracowanymi przez psychologów, pomoże ubrać w słowa uczucia i stany jakich w danym momencie się doświadcza.

Call Now Button